راهنمای جامع فروش تعهدی در نوبیتکس

در ادامه، مراحل استفاده از قابلیت فروش تعهدی در نوبیتکس را بررسی خواهیم کرد. این مراحل در اپلیکیشن نوبیتکس نمایش داده خواهد شد، اما نحوهٔ استفاده از آن در وب‌سایت نوبیتکس هم دقیقا مشابه با اپلیکیشن است.

درخواست فعال‌سازی امکان فروش تعهدی (موقت در سطح لانچ بتا)

اولین قدم برای استفاده از موقعیت فروش تعهدی، درخواست فعال‌سازی این قابلیت است. با مراجعه به قسمت «منو» می‌توانید این درخواست را ثبت کنید.

پذیرش شرایط و قوانین

قبل از آغاز به کار در بخش فروش تعهدی، متن «شروط، قوانین و ضوابط فروش تعهدی در نوبیتکس» نمایش داده می‌شود. کاربر موظف است تمام آن را مطالعه کرده و با فعال کردن تیک «متن شروط، قوانین و ضوابط را مطالعه کرده و موافقت خود را با آن اعلام می‌کنم» و زدن دکمه تایید، تمام این شرایط و قوانین را پذیرش کند.

سپس ۱۰ سوال به کاربر نمایش داده می‌شود. 

کاربر برای اینکه بتواند از قابلیت فروش تعهدی استفاده کند، باید به تمام این سوالات پاسخ صحیح بدهد. هدف از این سوالات، آشنایی بیشتر کاربر با فروش تعهدی و ریسک‌های موجود در این قابلیت است.

انتقال دارایی

برای شروع معامله در فروش تعهدی، باید مقداری دارایی ریالی یا تتری از کیف پول اسپات به کیف پول فروش تعهدی انتقال داده شود. می‌توانید با مراجعه به «کیف‌های من» و استفاده از گزینه «انتقال»، این کار را انجام دهید.

فروش تعهدی در صفحه مبادلات

بعد از پذیرش شرایط و قوانین و انتقال دارایی، با مراجعه به صفحه مبادلات متوجه خواهید شد که سربرگ جدید «فروش تعهدی» به این صفحه اضافه شده است. در این صفحه می‌توانید اطلاعاتی مانند «کارمزد تمدید»، «موجودی در دسترس» و «حداکثر قابل فروش» را مشاهده کنید. 

جهت ثبت کردن سفارش برای موقعیت فروش، ابتدا باید بازار موردنظر خود را تعیین کرده (۱) و قیمت فروش رمزارز (۲) را تعیین کنید. سپس باید مقدار فروش (۳) را با رعایت حداکثر قابل فروش تعیین کرده و دکمه فروش رمزارز (۴) را بزنید. با انجام این مراحل، سفارش فروش ثبت می‌شود، توجه داشته باشید که برای تبدیل شدن سفارش به موقعیت، باید همه یا بخشی از این سفارش پر شود.

سفارشات باز

با ثبت سفارش فروش تعهدی، جزئیات سفارش و درصدِ پر شدن آن در بخش «سفارشات باز» قابل‌مشاهده خواهد بود. امکان لغو سفارش هم از همین سربرگ در دسترس است.

موقعیت‌ها

بعد از پر شدن همه یا بخشی از سفارش فروش، سفارش به موقعیت تبدیل شده و در بخش «موقعیت‌ها» قابل‌مشاهده خواهد بود. در این بخش می‌توانید اطلاعات کلی موقعیت از جمله میزان سود و زیان (۱) و نسبت تعهد (۲) را مشاهده کنید. نسبت تعهد معیار خوبی است که می‌تواند وضعیت کلی موقعیت را نشان دهد. اگر نسبت تعهد بیشتر از ۲ باشد موقعیت در سود و اگر کمتر از ۲ باشد در ضرر است.

بستن موقعیت

در صورتی که بخواهید موقعیت را به پایان برسانید تا سود خود را محقق کنید (و یا از زیان بیشتر جلوگیری کنید)، می‌توانید از گزینه «بستن موقعیت» در سربرگ «موقعیت‌ها» استفاده کنید. بستن موقعیت به‌معنای بازخرید رمزارز وکالت‌گرفته‌ شده و پرداخت آن به استخر دارایی وکالت‌دهنده‌ها و دریافت وجه تضمین است.

ویرایش وجه تضمین

اگر موقعیت شما در ضرر و یا در آستانه لیکویید شدن باشد، می‌توانید با افزایش وجه تضمین، ریسک لیکویید شدن موقعیت را کاهش دهید. این کار از طریق گزینه «ویرایش وجه تضمین» در سربرگ «موقعیت‌ها» در دسترس است. همچنین با استفاده از این گزینه می‌توانید وجه تضمین خود را کاهش دهید. این کار زمانی کاربرد دارد که موقعیت در سود است (نسبت تعهد بیشتر از ۲ است) و ریسک معامله بسیار کمتر شده است. توجه داشته باشید که کاهش وجه تضمین به شرطی امکان‌پذیر است که نسبت تعهد کمتر از ۲ نشود.

تاریخچه

تاریخچه سفارشات، موقعیت‌ها و معاملات ثبت‌شده در قابلیت فروش تعهدی در بخش «تاریخچه» قابل مشاهده است. در این صفحه شما تاریخچه موقعیت‌های خود را با سه وضعیت مشاهده می‌کنید: بسته‌شده، منقضی‌شده و لیکوئید‌شده.

.

ماشین حساب فروش تعهدی

در قسمت فروش اعتباری اپلیکیشن و وب‌سایت نوبیتکس، ماشین حسابی برای محاسبات مربوط به فروش تعهدی تعبیه شده است که می‌توانید قبل از آغاز یک معامله و یا در حین آن، محاسبات مربوط به سود و زیان یک معامله، قیمت هدف و قیمت لیکویید شدن آن را انجام دهید. در تصویر زیر، کلید دسترسی به ماشین حساب را مشاهده می‌کنید.

در ادامه، سه بخش اصلی این ماشین حساب را بررسی خواهیم کرد.

سود و زیان

در قسمت سود و زیان، بعد از انتخاب بازار موردنظر می‌توانید یا قیمت ورود و قیمت خروج معامله را تعیین کرده و با مشخص کردن مقدار رمزارز وکالت‌گرفته‌شده و تعداد روزهای تمدید، میزان سود یا زیان خود را به درصد و تتر (یا ریال) مشاهده کنید.

برای مثال در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که اگر وکالت فروش ۰.۱ بیت کوین را در قیمت ۲۰ هزار دلار دریافت کنید و بعد از ۴ روز تمدیدکردنِ موقعیت، آن را در ۱۴ هزار دلار ببندید، ۵۲۳.۵۱ تتر معادل ۲۶.۲ درصد سود خواهید کرد.

قیمت هدف

در قسمت تعیین قیمت هدف، می‌توانید با وارد کردن قیمت ورود و درصد سود یا زیانی که قصد دارید معامله را در آن درصد ببندید، قیمت بستن معامله را مشاهده کنید. در مثال زیر مشاهده می‌کنید که اگر یک موقعیت فروش تعهدی بیت کوین را در قیمت ۲۰ هزار دلار باز کنید و موقعیت را تا ۵ روز تمدید کنید، برای کسب سود ۳۰ درصدی باید قیمت هدف (قیمت بستن موقعیت) به ۱۲,۸۹۱ دلار برسد.

قیمت لیکویید شدن

این قسمت برای تعیین قیمت لیکویید شدن معامله (نسبت تعهد ۱.۱) کاربرد دارد. در این قسمت می‌توانید با وارد کردن مقدار و قیمت ورود، قیمتی را که موقعیت در آن لیکویید خواهد شد مشاهده کنید. به این ترتیب می‌توانید قبل از لیکویید شدنِ موقعیت، در مورد ادامه یا لغو آن تصمیم بگیرید. تصویر زیر مثالی از محاسبات ماشین حساب برای قیمت لیکویید شدن یک موقعیت است. این موقعیتِ فرضی در قیمت ۲۰,۰۰۰ دلار آغاز شده و تا ۴ روز تمدید شده است. محاسبات ماشین حساب نشان می‌دهد که با رسیدن قیمت به ۳۶,۲۸۱ دلار، موقعیت لیکویید می‌شود.

آموزش‌های مشابه