سود مشارکت در استخر چگونه محاسبه می‌شود؟

دارایی‌هایی که در استخر مشارکت به وکالت سپرده شده‌اند، توسط کاربران دیگری به وکالت گرفته می‌شوند تا در موقعیت‌های فروش تعهدی استفاده شوند. بخشی از برآیند سودی که تمام وکالت‌گیرندگان از آن استخر در موقعیت‌های فروش تعهدی خود به دست می‌آورند، به استخر مشارکت و وکالت‌دهندگان تعلق خواهد گرفت. 

دو عامل مهم در میزان سود وکالت‌دهندگان (مشارکت‌کنندگان در استخر) تاثیر دارد. اولا، سودی که وکالت‌گیرندگان از موقعیت‌های خود به دست می‌آورند، تا حدود زیادی به روند بازار بستگی دارد. هر چه بازار نزولی‌تر باشد، احتمال افزایش سود وکالت‌گیرندگان بیشتر خواهد بود. ثانیا، بخشی از سودِ وکالت‌گیرندگان که به استخر و مشارکت‌کنندگان در آن تعلق می‌گیرد، با توجه به مدت‌زمان وکالت متغیر است. اگر کاربرِ وکالت‌گیرنده موقعیت خود را در روز آغازین موقعیت به پایان برساند، تمام سود متعلق به خودش خواهد بود و سهمی به استخر نخواهد رسید. اما اگر موقعیت برای روزهای بعدی تمدید شود، سهم وکالت‌گیرنده از سود به‌صورت روزانه کاهش و سهم وکالت‌دهنده افزایش خواهد یافت.

با توجه به دو عامل گفته شده، سودی که به استخر و وکالت‌دهندگان می‌رسد، هر ماه متغیر است و برای محاسبهٔ دقیق و تخصیص آن باید تا پایان دوره (ماه شمسی) منتظر ماند. توجه داشته باشید که میزان سودی که در جدول استخرها نمایش داده می‌شود، تقریبی است و می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

برای محاسبه سهم سود هر کاربر وکالت‌دهنده در یک استخر مشارکت،‌ از فرمول زیر استفاده می‌کنیم. در انتهای ماه سهم از سود هر کاربر برابر است با نسبت امتیاز کاربر به امتیاز کل کاربران استخر. سود حاصل از مشارکت در هر استخر در انتهای دوره محاسباتی به صورت ریالی به کیف پول کاربر واریز خواهد شد.

برای محاسبه امتیاز هر کاربر از قوانین زیر استفاده می‌کنیم:

برداشت زودتر از موعد سوددهی (آخر هر ماه)

اگر کاربر زودتر از موعد تقسیم سود اقدام به برداشت موجودی خود کند بسته به میزان برداشت یکی از دو حالت زیر اتفاق می‌افتد:

  • برداشت کل موجودی:‌ در این حالت سودی به کاربر تعلق نمی‌گیرد.
  • برداشت بخشی از موجودی:‌ در این حالت برای مدت قبل از برداشت، مقدار مشارکت برابر با مقدار موجودی بعد از برداشت درنظر گرفته می‌شود.
افزایش سهم از سود به ازای تعداد روزهای مشارکت

براساس تعداد روزهای مشارکت، ضریب متفاوتی برای محاسبه امتیاز درنظر گرفته می‌شود. این ضریب به صورت خطی عمل می‌کند. توجه کنید که حداکثر این ضریب برابر است با ضریب ۳۱ روز مشارکت:

تعداد روزهای مشارکت

ضریب
۱ ۱
۲ ۱.۱
۳ ۱.۲
۴ ۱.۳
۱۰ ۱.۹
۳۰ ۳.۹
۳۱

۴

 

نحوه تقسیم سود و زیان استخر مشارکت به چه صورت است؟

سود حاصل از موقعیت‌های فروش تعهدی طبق قوانین زیر بین وکالت‌گیرندگان و وکالت‌دهندگان تقسیم می‌شود، ولی زیان احتمالی بر عهده وکالت گیرندگان است. 

  • درصورتی‌که موقعیت در یک روز باز و در همان روز بسته شود، تمام سود و زیان موقعیت برای وکالت‌گیرنده خواهد بود و وکالت‌دهندگان (مشارکت‌کنندگان در استخر) تمامی سهم سود را به وکالت گیرندگان می‌دهند.
  • درصورتی‌که موقعیت بیشتر از یک روز (تا بعد از ساعت ۰۰:۰۰) باز باشد، به ازای هر روز تمدید وکالت، ۳٪ از سهم سود محقق‌شده احتمالی به مالکان دارایی (استخر دارایی) تعلق می‌گیرد. عملاً سود هر موقعیت برای وکالت‌گیرنده بر اساس تعداد روزهای باز بودن موقعیت به صورت سهمی از سود کل بوده ولی زیان موقعیت همگی در تعهد وکالت‌گیرنده است و زیان همواره از محل وجه تضمین وکالت‌گیرنده جبران می‌شود.
  • محاسبات سود و زیان پس از تسویه نهایی انجام می‌شود و تا قبل از آن صرفاً سود و زیان نمایش داده‌شده تخمینی از وضعیت موجود و محقق‌نشده است. حداکثر سهم وکالت‌گیرنده از سود احتمالی در یک موقعیت برای وکالت گیرنده ۱۰۰ درصد (در صورت بستن موقعیت قبل از شروع روز اول) و حداقل ۱۰ درصد (در صورت تسویه در روز ۳۰ ام) خواهد بود. بدیهی است سهم از سود برای وکالت دهندگان بین ۰ تا ۹۰ درصد متغیر خواهد بود.
  • سهم سود متعلق به وکالت‌دهندگان به نسبت دارایی وکالت‌دهنده به حجم کل استخر در انتهای دوره فعالیت استخر بستگی دارد. محاسبات سود و زیان هر استخر در فواصل یک‌ماهه فعالیت استخر و برای موقعیت‌هایی است که تسویه و سود و زیان آن محقق شده باشد. به عبارت دیگر، در پایان هر ماه شمسی، سود و زیان برمبنای موقعیت‌هایی محاسبه خواهد شد که در همان ماه بسته شده‌اند.

آموزش‌های مشابه