راهنمای جامع سرویس اعتبار خرید کالا در نوبیتکس

با استفاده از سرویس اعتبار خرید کالا امکان دریافت اعتبار به پشتوانه رمزارز برای کاربران نوبیتکس فراهم شده است. در حال حاضر می‌توانید به کمک پلتفرم تارا از بیش از ۸۰۰۰ فروشگاه حضوری و اینترنتی خرید کرده و بدون هیچ گونه کارمزد یا بهره‌ای، در دو قسط یک ماهه و دو ماهه بدهی خود را تسویه نمایید. سقف استفاده از اعتبار تارا در حال حاضر ۳۰ میلیون تومان است که با هر بار تسویه، مجدداً شارژ می‌گردد. به مرور سرویس دهنده‌های متنوع تری به محصول اعتبار ریالی نوبیتکس اضافه خواهند شد. 

برای استفاده از محصول اعتبار ریالی ابتدا می‌بایست از فعال بودن این سرویس برای حساب کاربری خود مطمئن باشید. این سرویس در گام‌های ابتدایی برای دارندگان وثایق رمزارزی معتبر که در حال حاضر شامل ۸ رمزارز USDT، DAI، USDC، BTC، ETH، DOGE، SHIB، FTM می‌شود، فعال شده است و در ادامه برای تمامی کاربران در دسترس خواهد بود.

در صورتی که سرویس اعتبار خرید کالا برای شما فعال باشد، در اپلیکیشن اندروید نوبیتکس از طریق منو، بخش نوبی‌فای امکان دسترسی به اعتبار خرید کالا وجود دارد.

گام اول: انتخاب سرویس دهنده

با مراجعه به منوی اعتبار خرید کالا، امکان مشاهده سرویس‌دهنده‌های این بخش برای شما وجود خواهد داشت. همچنین در صفحه ابتدایی، پاسخ به سؤالات پرتکرار و نیز دسترسی به محاسبه‌گر برای مشاهده وثیقه معادل مبلغ اعتبار مدنظر کاربر وجود دارد.

در حال حاضر در لیست سرویس‌دهنده‌ها تارا، با امکان خرید از بیش از ۸۰۰۰ فروشگاه حضوری و اینترنتی وجود دارد. فروشگاه‌های اینترنتی نظیر دیجی کالا جت، ساعتچی، هومسا، فلایتیو و … از جمله فروشگاه‌هایی است که با کیف پول نوبیتکس خود در تارا امکان خرید اقساطی بدون بهره را خواهید داشت. همچنین فروشگاه‌های بزرگی نظیر افق کوروش، رفاه، فروشگاه هایپرمی، هایپرفامیلی، جانبو، شهرفرش، شهر لوازم خانگی و … از امکان پرداخت از طریق کیف پول نوبیتکس در تارا پشتیبانی می‌کنند.

 

گام دوم: پذیرش قوانین و شروط اختصاصی استفاده از خدمات اعتبارریالی نوبیتکس

طراحی محصول نوبیتکس به کمک کیف پول مستقل به نحوی بوده است که کمترین میزان دسترسی ممکن به اطلاعات کاربران در اختیار سرویس دهندگان قرار گیرد. سرویس دهندگان به هیچ یک از داده‌هایی نظیر کل موجودی کاربر، ریز دارایی‌های رمزارزی، موجودی سایر کیف پول‌های کاربر و غیره دسترسی نداشته و نخواهند داشت و صرفاً به اندازه سقف اعتبار قابل دریافت در هر سرویس دهنده امکان گرفتن استعلام موجودی داده شده است. همچنین کاربر با پذیرش شروط اختصاصی استفاده از خدمات اعتبار ریالی، به سرویس‌دهنده دسترسی تبدیل و تسویه وثیقه در صورت عدم تسویه ریالی اقساط، به اندازه قسط تسویه نشده، را می‌دهد. برای اطلاع از سایر بندهای شروط اختصاصی استفاده از خدمات اعتبار ریالی نوبیتکس به صفحه قوانین و مقررات اعتبار ریالی مراجعه فرمایید.

گام سوم: فعالسازی سرویس تارا

در این مرحله شما از طریق کد پیامکی دریافتی می‌بایست اقدام به فعالسازی سرویس انتخابی نمایید. با فعال ساختن سرویس دهنده امکان استعلام موجودی و همینطور دسترسی تبدیل و تسویه عنوان شده در بخش قبل را به سرویس‌دهنده می‌دهید. امکان غیرفعالسازی این دسترسی در هر زمان در صورت عدم وجود بدهی و طرح فعال، از طریق مراجعه به منوی سرویس دهنده در داشبورد اعتبار ریالی وجود دارد.

گام چهارم: انتخاب مبلغ اعتبار خرید کالای مورد نیاز

با انتخاب هر مبلغی تا سقف اعتبار خرید کالای قابل دریافت، وثیقه مورد نیاز برای دریافت آن به شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که مبلغ وثیقه مورد نیاز در کیف وثیقه شما موجود باشد امکان دریافت اعتبار مدنظر وجود خواهد داشت. در غیراین صورت برای انتقال کسری وثیقه راهنمایی خواهید شد.

“توصیه می‌شود بیشترین مبلغ مدنظر برای دریافت اعتبار خرید کالا را انتخاب نمایید چرا که در حال حاضر افزایش این مبلغ صرفاً با غیرفعالسازی طرح و طی کردن مجدد مسیر دریافت اعتبار ممکن است.”

گام پنجم: انتقال رمزارز به کیف وثیقه

همانطور که بیان شد، در صورت عدم موجودی در کیف وثیقه نیاز به انتقال دارایی از کیف پول اسپات به وثیقه خواهید داشت. با کلیک برروی دکمه انتقال کسری وثیقه در گام قبل، به صفحه انتقال چندرمزارزی از اسپات به وثیقه منتقل می‌شوید. در این صفحه امکان انتخاب یک یا چند رمزارز برای انتقال به کیف وثیقه برای شما فراهم خواهد شد. طراحی محصول نوبیتکس به صورت جمعی یا کراس انجام شده است به این معنی که شما با انتقال یک یا چند رمزارز، وثیقه یک یا چند طرح را تأمین می‌کنید. ارزش دارایی‌ها مجموعاً با هم به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر ۸ رمزارز USDT، DAI، USDC، BTC، ETH، DOGE، SHIB، FTM در نوبیتکس قابل وثیقه گذاری است و این مجموعه به مرور افزایش خواهد یافت.

مهمترین مفهومی که نیاز به شناخت آن دارید نسبت ارزش است. نسبت ارزش به نسبت ارزش ریالی کل وثایق به کل بدهی‌ها گفته می‌شود. در نقطه شروع این نسبت ۱.۳ در نظر گرفته شده است اما با نوسان قیمت رمزارزها ارزش وثیقه رمزارزی نیز کم و زیاد می‌شود. در صورتی که با کاهش ارزش رمزارزها نسبت ارزش به ۱.۰۵ برسد برای حفظ ارزش وثایق، به صورت خودکار عملیات تبدیل یا لیکوئید شدن اتفاق می‌افتد و رمزارزهای کیف وثیقه به ریال تبدیل می‌شوند و از آن پس مانند دارایی ریالی کیف پول محسوب می‌شوند. برای جلوگیری از تبدیل وثایق به ریال نیاز است تا کاربر مدیریت موجودی رمزارزی کیف وثیقه خود را مبتنی بر نسبت ارزش انجام دهد. در همین راستا مکانزیمی طراحی شده است که هنگام رسیدن نسبت ارزش به عدد ۱.۱ نوبیتکس اقدام به اطلاع‌رسانی به کاربر از طریق کانال‌های مختلف از جمله ایمیل، نوتیفیکیشن و … می‌نماید. هدف از این مرحله از اطلاع‌رسانی هدایت کاربر به انتقال دارایی به کیف پول وثیقه خود می‌باشد تا از از لیکویید شدن دارایی جلوگیری شود.

همچنین در صورت عدم تسویه بدهی اقساط، سرویس‌دهنده این امکان را خواهد داشت تا دستور تبدیل و تسویه از محل وثایق رمزارزی کاربر را ارسال نماید.

در زمان انتقال دارایی رمزارزی به کیف وثیقه براساس اعتبار مدنظر انتخابی، در صورتی که نسبت ارزش کمتر از ۱.۳ باشد مبلغ کسری به کاربر راهنمایی می‌شود اما امکان انتقال هر مبلغی برای کاربر فراهم است تا در صورت نیاز مجدداً در زمان دیگری مابقی وثیقه را انتقال داده یا عدد اعتبار مدنظر خود را کاهش دهد. 

همچنین در صورتی که دارایی رمزارزی مدنظر شما جزء لیست پیش فرض برای انتخاب نبود از دکمه «انتخاب رمزارز بیشتر» استفاده نمایید.

با تأمین وثیقه مورد نیاز امکان ادامه فرآیند دریافت اعتبار خرید کالا با گرفتن تأیید انتقال و نمایش پیام انتقال موفقیت آمیز بود، وجود خواهد داشت. در این صورت مجدداً به مرحله انتخاب مبلغ اعتبار مدنظر برای دریافت بازگشت داده می‌شوید با این تفاوت که میزان کسری وثیقه صفر یا عددی کمتر شده است. در صورتی که همچنان کسری وثیقه داشتید می‌توانید با کاهش اعتبار مدنظر، آن را به صفر برسانید.

گام ششم: تأیید دریافت اعتبار در تارا

با تأیید مراحل گذشته و کلیک برروی دکمه دریافت اعتبار در تارا، در صورت تأیید سرویس‌دهنده حساب کاربری شما در تارا شارژ خواهد شد.

تذکر: باتوجه به اینکه سرویس اعتبار ریالی نوبیتکس با همکاری سرویس‌دهنده‌های خارجی ایجاد شده است، احتمال این وجود دارد که در طول مسیر طی شده جهت فعالسازی مشکلات غیرقابل پیشبینی‌ای در عدم دریافت پاسخ از سرویس‌دهنده به وجود بیاید. در این مواقع پیام مناسب توسط کاربر دریافت خواهد شد.

گام هفتم: مراجعه به اپلیکیشن تارا

با طی گام‌های ۱ تا ۶، حساب کاربری شما در تارا به اندازه مبلغ مدنظرتان شارژ خواهد شد. خاطرنشان می‌شود تفاوتی ندارد که در گذشته در تارا حساب کاربری به نام خودتان داشتید یا خیر. برای دسترسی به کیف پول نوبیتکس شارژ شده در تارا کافی است از طریق شماره همراه ثبت شده در حساب کاربریتان در نوبیتکس به اپ تارا وارد شوید. 

 

داشبورد اعتبار ریالی نوبیتکس

پس از فعالسازی یکی از طرح‌های موجود در سرویس اعتبار ریالی نوبیتکس، با مراجعات بعدی به منوی اعتبار ریالی، داشبورد اعتبار ریالی نوبیتکس به شما نمایش داده می‌شود.

در این داشبورد امکان مشاهده نسبت ارزش برای کلیه طرح‌های فعال اعتبار ریالی، تاریخچه اعتبارهای دریافتی و اعتبارهای فعال وجود دارد. همچنین امکان انتقال به کیف وثیقه و انتقال رمزارز برای افزایش یا کاهش وثیقه نیز از طریق همین داشبورد فراهم شده است.

 

مشاهده وضعیت طرح و لغو طرح

با کلیک بر روی هر طرح فعال در داشبورد اعتبار ریالی، امکان مشاهده وضعیت طرح و همینطور درخواست لغو آن وجود خواهد داشت. لغو طرح صرفاً در صورتی که سمت سرویس دهنده بدهی نداشته باشید امکان پذیر خواهد بود.

مشاهده سرویس دهنده و غیرفعالسازی سرویس

همانطور که اشاره شد، لغو دسترسی داده شده به سرویس دهنده در صورتی که طرح فعال بر روی آن سرویس دهنده وجود نداشته باشد، از طریق مراجعه به داشبورد، کلیک بر روی سرویس دهنده و زدن دکمه لغو سرویس ممکن است.

 

کیف وثیقه

همانطور که اشاره شد علاوه بر کیف پول‌های قبلی نظیر کیف اسپات، کیف تعهدی و نوبیفای، کیف وثیقه نیز به منوی کیف پول اضافه شده است. از طریق کیف وثیقه می‌توانید نسبت ارزش، موجودی کیف وثیقه و ریز دارایی‌های وثیقه شده را مشاهده نمایید. همچنین امکان دسترسی به انتقال رمزارز و تاریخچه انتقال‌های انجام شده در این کیف وجود دارد. منوی اولویت نقد شدن همانطور که از اسم آن بر می‌آید، لیست اولویت تبدیل و تسویه در زمان درخواست سرویس‌دهنده را نمایش می‌دهد. در حال حاضر این لیست اولویت قابل تغییر نیست اما به زودی امکان تغییر آن برای کاربر فراهم می‌شود. 

در کیف وثیقه، دسترسی به داشبورد اعتبار ریالی از طریق بخش سرویس‌ها، برای کاربر ممکن است.

 

تارا، سرویس دهنده اعتبار خرید کالا

 

خرید حضوری به کمک تارا

به کمک دکمه خرید در اپ تارا امکان پرداخت صندوق‌های فروشگاهی نظیر افق کوروش، هایپرمی، رفاه و … وجود خواهد داشت. با کلیک بر روی دکمه خرید، بارکدی نمایش داده می‌شود که امکان اسکن آن توسط صندوق دار وجود خواهد داشت.

خرید از فروشگاه‌های اینترنتی متصل به تارا

شما می‌توانید در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نظیر دیجی کالا جت، ساعتچی، هومسا، فلایتیو و صدها فروشگاه دیگر، مدل پرداخت را از طریق تارا انتخاب نموده و مراحل پرداخت را طی نمایید. قابل ذکر است که روش خرید از برخی فروشگاه‌ها به وسیله اعتبار تارا متفاوت می‌باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از روش پرداخت در فروشگاه‌های مختلف به کانال‌های ارتباطی تارا مراجعه نمایید.

 

همچنین به کمک تارا امکان خرید شارژ و اینترنت به صورت اقساطی نیز برای کاربران فراهم است. 

مشاهده اقساط

با هر خرید، صرفاً برای همان مبلغ خرید انجام شده، دو قسط به فواصل ۱ و ۲ ماه در اپ تارا برای کاربر ایجاد خواهد شد. کاربر می‌بایست با مراجعه به اپ تارا، در سررسید اقساط اقدام به پرداخت اقساط نماید. قابل ذکر است که اعتبار تارا به پشتوانه نوبیتکس به هنگام پرداخت اقساط به صورت خودکار شارژ می‌شوند. به عنوان مثال اگر شما ۱۰ میلیون تومان اعتبار دریافت کرده باشید و به اندازه ۱ میلیون خرج کرده باشید، پس از پرداخت اقساط ۱ میلیون تومانی به صورت خودکار مجددا به میزان ۱۰ میلیون تومان اعتبار خرید کالا خواهید داشت.

تذکر: در فاز کنونی اقساط تشکیل شده حاصل از کارت نوبیتکس در زیرمنو اقساط تارا به نمایش در نمی‌آید. به همین منظور نیاز می‌باشد که برای مشاهده و پرداخت اقساط از طریق گزینه «پرداخت اقساط» از زیر کارت نوبیتکس استفاده نمایید.

 

اشتراک کیف با دیگران

این امکان برای کاربران وجود خواهد داشت تا اعتبار خرید کالای خود را با شماره‌های دیگر نظیر اعضای فامیل، دوستان و آشنایان به اشتراک بگذارند. با اشتراک گذاری کیف اعتبار تارا، خرید کالا برای کسانی که کیف پولتان را با آنها به اشتراک گذاشته اید نیز ممکن خواهد بود. پرداخت اقساط خریدهایی که از طریق اشتراک کیف با دیگران انجام شده است همچنان با «دارنده اصلی کیف» است.

تراکنش‌ها

پس از خرید به وسیله تارا این امکان از طریق زیرمنو تراکنش‌ها وجود خواهد داشت که لیست آن‌ها و همچنین جزئیات مربوط به هرکدام را مشاهده نمایید. همچنین تراکنش‌های انجام گرفته به وسیله کارت اشتراکی نیز به وسیله تگ «اشتراکی» قابل تفکیک می‌باشند.